Vooral de advertentie-inkomsten werden getroffen.

De uitgever van dagblad De Telegraaf verwacht dat de omzet uit advertenties
komend jaar verder zal dalen. Met het doorwerken van cao-verhogingen en de
inflatie zal dit een negatieve invloed hebben op het bedrijfsresultaat in
2010, aldus TMG.

Resulaat gedaald
TMG verwacht dat het bedrijfsresultaat uit voortgezette activiteiten (ebita)
het afgelopen jaar is uitgekomen op 45 miljoen euro. Dat is een daling van
25 procent ten opzichte van 2008. De opbrengsten zullen naar verwachting
uitkomen op ruim 600 miljoen euro, bijna 75 miljoen euro minder dan in 2008.

Marges omlaag
De brutowinstmarge (ebita-marge) daalde van ruim 9 procent over 2008 naar
ongeveer 7,5 procent over 2009. De marges zijn minder hard gedaald door
reorganisatiemaatregelen. De kosten werden het afgelopen jaar structureel
verlaagd dankzij onder andere een vermindering van het aantal banen met
vijfhonderd.

De uitgever waagt zich niet aan een concrete prognose voor 2010. "Zijn we uit
de recessie of wordt het toch een W-vorm”, aldus Swartjes. Wel verwacht de
TMG-topman een positieve invloed op het bedrijfsresultaat van de doorwerking
van de bezuinigingsmaatregelen, uitbesteding van activiteiten en stopzetting
van De Telegraaf op zondag.

Verder verwacht Swartjes groei van de oplage-opbrengsten en digitale
activiteiten. De oplage-opbrengsten stegen vorig jaar dankzij
prijsverhogingen en waren hoger dan de advertentie-opbrengsten.

Overnames?
In tegenstelling tot voorgaande jaren was TMG in 2009 weinig actief met
overnames. "Uiteraard zijn en blijven we alert op mogelijke acquisities die
onze positie in de diverse uitgeefmarkten kunnen verstevigen'', aldus
Swartjes.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl